O ZPSWR Nr 1

   Kadra

   Historia ZPSWR Nr 1

   Oferta edukacyjna

   Klauzula Informacyjna


   SOSW Nr 12

   Szko³a podstawowa

   Szko³a przysposabiaj±ca
      do pracy


   ¦wietlica szkolna

   Internat


   ORW Nr 1



   Wczesne wspomaganie



   Projekty i Programy

   Publikacje nauczycieli

   Sukcesy uczniów

   Nasze prace

   Aktualno¶ci

   Galeria zdjêæ

   Dni wolne - 2018/2019

   Dru¿yna harcerska

   Facebook

   Kontakt

   Zamówienia Publiczne

   BIP

W ZPSWR Nr 1 oferujemy równie¿ wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, czyli wielospecjalistyczne, intensywne dzia³ania maj±ce na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikacjê ma³ego dziecka niepe³nosprawnego. Zakres wczesnego wspomagania dotyczy rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i jêzyka, orientacji i poruszania siê w przestrzeni, umiejêtno¶ci samoobs³ugi i funkcjonowania spo³ecznego.

Zajêcia prowadz± nauczyciele i specjali¶ci posiadaj±cy kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepe³nosprawno¶ci dziecka (psycholog, logopeda, rehabilitant, surdopedagog, oligofrenopedagog, terapeuta SI i inni), którzy tworz± zespó³ wczesnego wspomagania.

ZPSWR dysponuje dobrze wyposa¿on± baz± lokalow± i dydaktyczn± do prowadzenia zajêæ terapeutycznych. Warunkiem objêcia dziecka o zaburzonym rozwoju tak± form± pomocy jest z³o¿enie do dyrektora podania i do³±czenie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania wydanego przez poradniê psychologiczno-pedagogiczn±.

Wskazania do kompleksowej opieki z zakresu wczesnego wspomagania to:

  • upo¶ledzenie umys³owe
  • sprzê¿ona niepe³nosprawno¶æ
  • mózgowe pora¿enie dzieciêce
  • ADHD
  • autyzm wczesnodzieciêcy
  • opró¿nienie rozwoju psychomotorycznego i rozwoju mowy
  • zaburzenia emocjonalne
  • zaburzenia s³uchu

Prowadzone s± zajêcia z zakresu Integracji Sensorycznej, które pomagaj± w zintegrowaniu wszystkich wra¿eñ zmys³owych i zebraniu ich w ca³o¶æ. Podczas terapii kszta³towane jest prawid³owe odbieranie bod¼ców pochodz±cych ze ¶rodowiska, jak równie¿ z w³asnego cia³a, ich przewodzenie do mózgu oraz przetwarzanie. Bod¼ce odbierane s± przez siedem uk³adów zmys³owych i przewodzone do mózgu, w którym zachodzi przetwarzanie informacji. Uk³ad nerwowy cz³owieka odbiera i rejestruje bod¼ce p³yn±ce ze zmys³ów:

  • dotyku jako zmys³ czucia powierzchniowego, zwi±zanego z odbieraniem bod¼ców dotykowych
  • uk³adu przedsionkowego zlokalizowanego w b³êdniku ucha wewnêtrznego
  • uk³adu proprioceptywnego - czucia i u³o¿enia miê¶ni, ¶ciêgien oraz stawów, zwanego zmys³em czucia g³êbokiego
  • smaku
  • wzroku
  • s³uchu
  • wêchu

Terapia rozpoczyna siê diagnoz± funkcjonowania poszczególnych uk³adów. Nastêpnie dziecko uczestniczy w zajêciach z u¿yciem specjalistycznego sprzêtu terapeutycznego. Prowadzone s± równie¿ zajêcia alternatywnymi metodami komunikacji. Dzieci ucz± siê gestów Makaton oraz porozumiewania siê przy pomocy piktogramów. Gabinet logopedyczny wyposa¿ony jest w wiele pomocy dydaktycznych takich jak:

  • Interaktywna kolumna bulgocz±ca
  • Lampa do ¶wiat³owodów
  • Kostka interaktywna